IN DE KEUKEN BIJ NINA: Crostini’s met avocadomousse en tuinbonen


Vandaag zijn we weer in de keuken van Nina. Ze maakte vlak voordat ik op vakantie ging een heeeeeerlijk en gezond recept met avocado en nu zet ze voor jullie op een rijtje hoe je dit zelf kunt maken.

Met avocado kan je oneindig variëren. Als je avocado pureert met een staafmixer krijg je een hele gladde romige massa. Avocado is lekker en een gezond; bevat gezonde vetten en is het goed voor je huid. Zo gebruikte ik een avocadomousse in combinatie met sashimi in het recept ”Japans voorgerechtje”, dat je eerder voorbij zag komen op yourlifestyleguide.nl.

Je kan een avocadomousse als dikke dressing gebruiken in een maaltijdsalade: pureer een avocado, het sap van 1 limoen, een bosje dille en een flinke scheut olijfolie. Hussel deze dressing met een variatie aan groene slablaadjes, geblancheerde (kort gekookte) haricot verts en gerookte zalm. Klaar is een heerlijke salade! Stukje warm Frans stokbrood erbij… en genieten maar.

Maar nu even terug naar die avocado als basis voor een (simpel) recept zoals op de foto’s:
• Pureer avocado met olijfolie, sap van een halve citroen en zout&peper.

• Rooster ondertussen enkele dik afgesneden stukken ciabatta brood onder de gril (vooraf besprenkelen met olijfolie). Snijd een teen knoflook doormidden en gebruik de snij-zijde om de broodjes met knoflook in te smeren (sap trekt als het ware in het brood).

• Kook een kilo tuinbonen gedurende 10min in gezouten water. Giet het water af en dubbeldop de boontjes. Let op: dit is een rotwerkje. Het kost een hoop tijd, maar is de moeite waard. Het verwijderen van de witte dikke vliesjes maakt de boontjes eye-catchers en geeft ze een zachte smaak (het vliesje is namelijk bitter). Do it right, or don’t do it at all. Als je namelijk alleen de helft dopt, verpest de andere helft alsnog de smaak omdat de vliesjes overheersen.

• Maak de borden speels op, met crostini’s besmeerd met avocado mousse, tuinboontjes. Versier het bord; geroosterde pitjes (pompoenpitten bijvoorbeeld), gehakte cress (tuinkers bijvoorbeeld) of gehakte kruiden (dille of peterselie). Enkele drupjes olijfolie en schaafsels parmezaanse kaas of pecorino maken het af.

Ik legde er een heerlijke sardine bij, maar dat hoeft natuurlijk niet. Andere proteïne opties zijn: gerookte zalm, dichtgeschroeide tonijn (héél rosé van binnen!) of een gepocheerd ei.

Enjoy!

Liefs, Nina

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *